سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیباصنعت

نظر

تابلو برق های صنعتی و تابلو برق های خانگی از کاربردی ترین اجزا سیستم های الکتریکی هستند. تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی در این است که تابلو های صنعتی قابلیت حمل جریان های الکتریکی بالا را دارند. اما در مقابل تابلو برق های خانگی تنها برای مصارف کوچک و سبک قابلیت استفاده و کاربرد خواهند داشت.

این قطعات الکتریکی از این جهت حائز اهمیت است که عدم وجود آن ها با عدم توزیع برق در سیستم برابری می کند. کارخانه ها، سوله ها و انبارهای بزرگ نیازمند مطمئن ترین قطع کننده ها و تابلو های برق صنعتی هستند و در مقابل برای منازل مسکونی استفاده از تابلو برق خانگی کافی خواهد بود.

تابلو برق چیست؟

  • اصلاح کننده ضریب توان
  • توزیع کننده توان به تساوی متناسب در مدار الکتریکی
  • جلوگیری از نشتی جریان
  • مانع انتقال شوک های الکتریکی به کاربران
  • مرتب سازی تمامی قطعات قرار گرفته در محفظه با ایجاد محل مشخص
  • قطع و وصل کردن جریان برق بدون استفاده از سایر کلید ها
  • قرار گیری به جهت تغذیه مصرف کننده
  • حفظ ایمنی کاربران
انواع تابلو برق
  • (swing) از نوع مدل ثابت
  • تابلو های ثابت (rack)
  • (wall mounting) یا تابلو برق دیواری ثابت
  • تابلو برق کشویی مدولار
  • (motor control center) از نوع مدل کشویی
  • تابلو برق کشویی مرکز قدرت
  • (multi purpose) یا تابلو برق ثابت چند منظوره
تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی
اما تابلو برق چیست، به طور کلی می توان گفت که تابلو برق از قطعات اساسی یک سیستم الکتریکی است. این قطعه مطابق با استاندارد های بین المللی و با قرار گیری در مسیر جریان اصلی برق ورودی تولید می شوند. نصب این قطعات به همراه تجهیزات حفاظتی در محفظه ای به نام جعبه محافظ، به عنوان تابلو برق شناخته می شود. استفاده و کاربرد این محصولات بسیار گسترده و اساسی است، به گونه ای که وجود آن ها در یک سیستم الکتریکی موجب حفاظت از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات جریان برق، شوک های الکتریکی و نوسان های ولتاژ خواهد شد. بنابراین تابلو برق را می توان یک محفظه فلزی یا غیر فلزی دانست که تمامی فیوز ها، قطعه های نمایشگر، تجهیزات کنترلی، سیم کشی های داخلی و کلید های حفاظتی قطع کننده در آن قرار می گیرند. این محفظه های حفاظتی در دو نوع روکار و توکار عرضه می شوند و مورد استفاده در ساختمان ها و مراکز تجاری و صنعتی بزرگ خواهند بود.

کاربرد تابلو برق

همان طور که در بالا توضیح داده شد، کاربرد اصلی تابلو برق ها جنبه حفاظتی از سایر تجهیزات را دارد که در درون آن نصب شده است. با این حال کارایی این محصول، در موارد دیگری هم می باشد که عبارتند از:

تابلو برق ها با در نظر داشتن کاربری های متفاوتی که دارند با ویژگی های متفاوت در انواع مختلف تولید می شوند. با این حال تمامی تابلو برق های موجود در بازار تحت یک دسته بندی کلی قرار خواهند گرفت. در واقع تمامی تابلو برق های موجود در دو نوع ثابت یا کشویی تقسیم بندی می شوند. تابلو برق های ثابت، به صورت عمودی قرار می گیرند و در درون خود تمامی تجهیزات را جای می دهند.در مقابل تابلو برق های کشویی به هدف کنترل انواع الکتروموتور سه فاز و تکفاز تولید خواهند شد. تابلو برق های مدل کشویی دارای طراحی منحصر به فردی هستند و همان طور که اشاره شد، دارای کاربری حساس تری خواهند بود، به همین علت نیز از قیمت بسیار بالا تری برخوردار هستند.

انواع تابلو برق های ثابت و کشویی عبارتند از:

تابلو برق خانگی عهده دار تقسیم انشعابات برق میان واحد های مسکونی است. زیرا در هر ساختمانی برق با انشعاباتی از شبکه توزیع کننده به سایر واحدها ارسال می شود. تابلو برق های خانگی نیز از ابتدای ساختمان تا داخل هر واحد تعبیه می شوند و به تقسیم انشعابات ادامه خواهند داد.تابلو برق های خانگی با توجه به محدودیت کاربری که دارند در انواع تابلو تقسیم واحد، عمومی و اصلی یا تابلو کنتور تولید و استفاده خواهند شد. برخی از این نوع محافظ ها نقش ایجاد انشعاب برای روشنایی عمومی، موتور خانه و آسانسور را نیز عهده دار می شوند.

با توجه به نکات مذکور، تفاوت تابلو خانگی و صنعتی را می توان در نوع چیدمان و قرار گیری سیم کشی ها دانست. زیرا سیم کشی های دو مکان کاری و مسکونی دارای بارهای مختلفی هستند که نیاز به انرژی و تجهیزات متفاوت دارند. به همین علت سیم کشی های تجهیزات صنعتی بسیار ضخیم تر بوده و دارای عایق حرارتی نیز هستند. تابلو برق صنعتی دارای سیم کشی پیچیده تری است و دارای پنل های متعدد و مختلف هستند، در صورتی که تابلو برق خانگی بسیار ساده تر طراحی می شود.

امروزه اغلب پمپها و انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز فاقد تقسیم انرژی ورودی و خارجی می باشند. به همین علت در تمامی زمان ها میزان مشخصی از انرژی را دریافت و مقدار انرژی تعیین شده ای را خارج خواهند کرد. در برخی مواقع چنین ویژگی هایی بسیار مشکل ساز هستند، زیرا این مقدار ها متغیر بوده و موجب می شوند که الکتروموتور در طولانی مدت در حداکثر انرژی خود کار نکند و به ذخیره سازی انرژی بپردازد.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می توانید با مشاوران شیبا صنعت در تماس باشید.